Wat “Zien” Ik ? 67

Door Staf Knop

Soms vraag ik me af op de leeftijd die ik heb, waarom ik me nog blijf ergeren aan bepaalde feiten die ik beschouw als een uitstraling van weinig identiteit of een gezonde geest. Het zou niet mogen dat sommige mannen zich een eigenheid toedragen door zich te tooien met een stoppelbaard. Ik heb er altijd een “gecomplexeerd” iemand achter gezien. Er is zelfs een ware rage ontstaan, zonder stoppelbaard ben je niemand…tot gisteren. Want vanaf nu is het geen mode meer. Het is één van de redenen waarom ik zoveel van de vrouwen houd. Ik heb nog nooit een vrouw gezien met een stoppelbaard. En toch…misschien bestaat ze wel. Maar ik wil ze niet zien. En mocht ze echt bestaan zal het zeker niet zijn omdat ze haar baard bewust heeft laten groeien. Nee, het kan alleen per ongeluk. Vrouwen zijn veel te intelligent om met een stoppelbaard uit te pakken. Ze beschikken over andere dingen om hun vrouwelijkheid aan de wereld kondig te maken. En geloof mij, met een stoppelbaard heeft dat niets te maken.

Ooit heb ik de geschiedenis van de musical geschreven, het ontstaan en de ontwikkeling ervan. Ik noemde het “totaal theater” en woonde nagenoeg elke creatie bij te Londen of waar dan ook. Voor Vlaanderen zag ik daar toen geen heil in omwille van de kostprijs en het ontbreken van talent. Ik heb me vergist. Vandaag de dag meldt Vlaanderen zich aan als het land waar de grootste musical ooit wordt gecreëerd met “14-18”, geregisseerd door de pionier van de Vlaamse musical, Frank Van Laecke. Te oordelen naar de beelden die ik er van zag op het kleine scherm lijkt Frank Van Laecke wel een tovenaar, vermits hij de omvang van de musical “Gone With the Wind”, naar het boek van Margareth Mitchell overtrof. In 1912 werd de musical als het ware geboren in de Verenigde Staten met een zangspel naar “De Hut van Oom Tom”, naar het boek van Harriet Beecher Stowe. De eerste echte musical kwam er echter met “Show Boat” van Oscar Hammerstein in 1927. De grote ommekeer ontstond in 1967 met “Hair” van Galt Mac Demot. Wat Frank Van Laecke nu doet met “14-18” is een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van de musical. Hopelijk lokt hij de belangstelling uit van de wereldpers en wordt zijn verdienste op prijs gesteld.

Mocht het inderdaad en terecht zo zijn dat we die staatshervorming niet nodig hebben, is het ook zo dat we die verkiezingen al evenmin nodig hebben. Niets en niemand is volmaakt, maar onze huidige regeringen, de federale, de Vlaamse en de Waalse, zijn de beste sinds jaren. Elio Di Rupo zit op zijn plaats en Kris Peeters ook. Waarom dan die verkiezingen? Indien er iets is dat we kunnen veranderen is het precies de verkiezing. En zeker omwille van de prijs die ze kost. Men zou ons beter vooraf de vraag stellen of we met de huidige regeringen tevreden zijn. Alleen de huidige oppositie zou niet tevreden zijn. En die zitten ook al jaren op hun plaats, goed om ze te laten zitten waar ze zijn. Ik weet het, dit is allemaal praat voor de vaak. Maar ik blijf er bij, voor mij kunnen ze met die verkiezingen allemaal de pot op. Ik kies voor dezelfde.

Van een paar mensen heb ik de jongste dagen moeten incasseren dat ik “te rechts” ben in mijn commentaar. Wat ze daarmee precies bedoelen is mij een raadsel, omdat ik niet rechts of niet links ben, maar probeer de dingen naar waarheid te bekijken. Men kan uiteraard nooit verwachten dat iedereen het zou eens zijn met al wat je schrijft. Dat is het lot van elke journalist, ook al voert hij de grootste objectiviteit in het vaandel. Zo buig ik me af en toe over de situatie van de samenleving in de wereld van vandaag. Elke keer kom ik tot de conclusie dat deze wereld niet goed draait en dat de verschillen tussen Oost en West te groot zijn geworden. In de derde wereld loopt het zelfs de spuigaten uit en kan men er zich geen beeld van vormen zonder lijken op straat. Er wordt oorlog gevoerd voor gelijk wat. Stelt zich de vraag hoe zoiets mogelijk is en wat de oorzaak is. Naar mijn gevoel is die niet ver te zoeken: wapens. Het rijke Westen biedt hulp en zoekt oplossingen, houdt vergaderingen en spreekt over sancties. Alles komt aan de beurt…behalve de wapens en waar ze vandaan komen. Van bij ons en van overal verdomme. In die oorlog voerende landen ziet men kinderen lopen met een klein kanon rond hun nek. Wie heeft hen dat gegeven? De grote schuldigen van dergelijke toestanden in de wereld zijn de wapenleveranciers. Gesmokkeld of niet, zij zijn het die moeten aangepakt worden. Mogelijk zal iemand mij ook nu verwijten “te rechts” te zijn. Indien hij gelijk heeft kan ik hem alleen beloven dat ik nog dikwijls “te rechts” zal zijn.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s